اخبارها » إعجاز علمي قرآن الكريم: طريقه زندگی و روابط مورچه‌ ها

أضيفت في : 08-07-2018

به این آیه از قرآن توجه کنید: {حَتَّیٰٓ إِذَآ أَتَوۡاْ عَلَیٰ وَادِ ٱلنَّمۡلِ قَالَتۡ نَمۡلَةٞ یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّمۡلُٱدۡخُلُواْ مَسَٰکِنَکُمۡ لَا یَحۡطِمَنَّکُمۡ سُلَیۡمَٰنُ وَجُنُودُهُۥ وَهُمۡ لَا یَشۡعُرُونَ} [النمل: 18]. - لشکر سلیمان علیه السلام حرکت کردند - تا هنگامی که به وادی مورچگان رسیدند، مورچه ای گفت: ای مورچگان! به لانه های خود بروید تا سلیمان و لشکریانش بدون اینکه متوجه باشند شما را پایمال نکنند.

در گذشته ممکن است بسیاری از مردم قرآن را به استهزاء می‌ گرفتند و اینگونه می ‌پنداشتند که قرآن کتاب افسانه ‌ی جن و پری است که در آن مورچه ‌ها با همدیگر صحبت می ‌کنند و پیام‌ های پیچیده‌ ای را رد و بدل می‌ کنند. به تازگی پژوهش ‌ها، حقایق بسیاری را در مورد سبک زندگی مورچه‌ ها به ما نشان داده است که هیچکدام از آنان پیشتر برای بشریت شناخته شده نبوده‌ اند. تحقیقات نشان داده است که مورچه‌ ها، حیوانات یا حشراتی هستند که از لحاظ سبک زندگی نزدیک‌ ترین شباهت را با انسان ها دارند. این حقیقت می ‌تواند در یافته‌ های زیر راجع به مورچه‌ ها مشاهده شود:
الف) مورچه‌ ها مرده‌ هایشان را به شیوه ‌ای شبیه به انسان‌ ها دفن می ‌کنند.
ب) مورچه‌ ها دارای سیستم تقسیم کار پیچیده‌ ای هستند که به موجب آن مورچه‌ ها دارای رئیس، ناظر، سرکارگر و غیره هستند.
ج) هر از چند گاهی مورچه‌ ها برای گفت وگو به دیدن یکدیگر می ‌روند.
د) مورچه‌ ها برای ارتباط با یکدیگر از متد پیشرفته‌ ای استفاده می ‌کنند.
ه) مورچه‌ ها بازارهای منظمی دارند که در آن کالاهایشان را مبادله می ‌کنند.
و) مورچه ‌ها در زمستان دانه ‌ها را برای مدتی طولانی ذخیره می ‌کنند و اگر دانه شروع به جوانه ‌زدن کند، ریشه‌ هایش را می ‌برند گویی که دریافته ‌اند اگر آن را به حال خود رها کنند که رشد کند، فاسد خواهد شد. اگر دانه‌ های انبار شده‌ هایشان به سبب باران خیس شود، دانه ‌ها را برای خشک ‌شدن بیرون می‌ آورند و در جلوی آفتاب قرار می ‌دهند و هرگاه که خشک شد، آن ‌ها را به داخل برمی‌ گردانند، مثل این که فهمیده‌ اند که رطوبت سبب تحریک سیستم ریشه می ‌شود و به پوشیده‌ شدن دانه می‌ انجامد.

مصدر: نوار اسلام