اخبارها » چاه‌های آب آشامیدنی شهرسرباز در بلوچستان ایران در معرض خشک شدن کامل است

أضيفت في : 26-05-2018

فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان ابراز داشت: ۱۲ حلقه چاه آب آشامیدنی شهرستان سرباز، به دلیل کمبود بارندگی ها و تداوم خشکسالی های ۲۰ سال اخیر به طور کامل خشک شده است. حمید الدین یوسفی تصریح کرد: منابع آبی سرباز، وابستگی شدیدی به بارندگی های فصلی دارد که کاهش چشمگیر نزولات آسمانی، افزایش دما، کوهستانی بودن منطقه، بالا بودن سنگ کف و سطحی بودن اکثر منابع آبی، مشکلات بی آبی را در این شهرستان دو چندان کرده است.

فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان ابراز داشت: ۱۲ حلقه چاه آب آشامیدنی شهرستان سرباز، به دلیل کمبود بارندگی ها و تداوم خشکسالی های ۲۰ سال اخیر به طور کامل خشک شده است.
حمید الدین یوسفی تصریح کرد: منابع آبی سرباز، وابستگی شدیدی به بارندگی های فصلی دارد که کاهش چشمگیر نزولات آسمانی، افزایش دما، کوهستانی بودن منطقه، بالا بودن سنگ کف و سطحی بودن اکثر منابع آبی، مشکلات بی آبی را در این شهرستان دو چندان کرده است.
فرماندار شهرستان سرباز افزود: شهرستان سرباز جمعیتی قریب به ۲۰۰ هزار نفر و وسعت ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع دارد که ۹۵ درصد مساحت آن کوهستانی و صعب العبور است.
حمیدُ الدین یوسفی فرماندار سرباز در ادامه گفت: ۸۰ درصد جمعیت سرباز در دوطرف حاشیه رودخانه ای به طول ۳۱۳ کیلومتر سکونت دارند و عموم مردم روستایی این شهرستان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با مشکل جدی مواجه هستند.
وی ادامه داد: از مجموع ۶۳۵ روستا و آبادی دارای سکنه در سرباز تنها ۱۴۳روستا دارای شبکه آب آشامیدنی هستند که ۸۰ درصد این شبکه نیز فرسوده است.
فرماندار سرباز افزود: ۱۸ روستا به طور سیار و سقایی آبرسانی می شوند و ۶۳ روستا نیاز به آبرسانی سیار و ۱۸ حلقه چاه به لایروبی و کفشکنی نیاز دارند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده، برای جلوگیری از چالش های اجتماعی، شیوع بیماری های روده ای و انگلی، جلوگیری از پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی نیاز است تا اعتبارات ویژه ای برای تقویت ناوگان آبرسانی سیار، مقابله با پدیده خشکسالی، اختصاص تانکر و تامین به موقع آب شهری و روستایی اختصاص یابد.
فرماندار سرباز گفت: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی ها، گرما و دمای بالای هوا خسارت های سنگینی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.
وی، اختصاص اعتبارات خشکسالی، برآورد خسارت و جبران ضرر و زیان کشاورزان سرباز را خواستار شد و افزود: تنها راه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان، شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان است.