مما درجت عليه في علم العقيدة أن التوحيد على أنواع ثلاثة:
توحيد الربوبية ... توحيد الألوهية ... توحيد الأسماء والصفات
لكن أحد أقطاب التصوف المعاصرين ... اكتشف أو ابتدع نوعا رابعا للتوحيد سماه
التوحيد الذوقي
شخصيا لم أسمع به من قبل ... ولعل بعض المطلعين في هذا المنتدى سمع به أو له علم ببعض تفاصيله... فنرجو إلقاء بعض الضوء عليه.
ما يلي جزء من حديث للمدعو (الشيخ نوح كيلر) في منطقة بفالو بنيويورك .. مايو 2002:
The greatest thing one can benefit from the spiritual path, the way of tasawwuf, is tawheed. The Tawheed of Allahu Subhana Wa ta ala, “Tawheed Adh Dhawqi.” Tawheed Ad Dhawqi The experiential Tawheed of worshipping Allah as thou you see Him because you see Him. (1) This is the method, this is the way and this is the end point. This noor of Tawheed which is the very perfection of the deen, and the way to its perfection of its akhlaq and Adaab is something that Allah Subhana Wa Ta Ala, opens up to the murid in his heart in his own time. And if the murid esteems this illumination and this opening and holds it above everything and pursues it and deepens it, it becomes a state that persists with him and accompanies him. A connection with that which is beyond the physical, a connection with Allah Subhana Wa Ta Ala. And in the progresses of the murid and his sirr to Allah Subhana Wa Ta Ala. There has to be adaab. Adaab means the proper way to go about things.
Adaab is the plural Adab is the singular. And the collective noun is adab also. So I wanted to talk about the proper way to go about things. So that the experiential Tawheed, which is the point of the tariq, or the big idea. The way to bring it about should be plain to everyone.
NOTES:
1. because you see Him. Shaykh Abdul Qadir Jilani (MayALlah be well Pleased with him) says: "One example is the saying of Umar (May Allah be well pleaseed with him): My heart saw my Lord by the Light of my Lord." Another is the saying of Ali (may Allah ennoble his countenance): "I would not worship a Lord I had not seen!" All of that refers to the witnessing of His attributes. When someone sees the rays of the sun shining through the glass of the niche, or something of that kind, he is entitled to say:"I have seen the sun by way of mediation."(The book of the Secret of Secrets)
ما ترجته:
"من أعظم ما يستفيده المرء من المذهب الروحي، مذهب التصوف، هو التوحيد.. توحيد الله سبحانه وتعالى، (عبر) التوحيد الذوقي. التوحيد الذوقي هو التوحيد التجريبي لعبادة الله كما تراه لأنك تراه (1). هذه هي الطريقة وهذا هو السبيل وهذه هي النهاية. نور التوحيد، الذي هو كمال الدين، والسبيل إلى إتمامها، إلى أخلاقياتها وآدابها، هو ما يفتحه الله تعالى للمريد في قلبه وفي وقته. وعلى قدر تقييمه لهذا النور وهذا الفتح، (وعلى قدر) رفعه فوق كل شيء وتمسكه به وتعميقه له، يصبح حالة تلازمه وتصحبه. (يصبح) صلة مع ما وراء الوجوديات ..صلة مع الله سبحانه وتعالى (عبر) تدرج المريد وسره معه تعالى. وهناك آداب لا بد منها ..والآداب هي الطريقة المثلى في التعامل مع الأمور. الآداب صيغة جمع مفردها أدب. واسم الجمع فيها أيضا أدب. ولهذا ما أود الحديث عنه هو الطريقة المثلى في التعامل مع الأمور حتى يكون التوحيد التجريبي الذي هو هدف الطريقة أو الفكرة الكبرى لها وسبل الوصول إليها واضحة للجميع"
(1) لأنك تراه: يقول عبد القادر الجيلاني (رضي الله عنه): أحد الأمثلة هو قول عمر رضي الله عنه (رأى قلبي ربي بنور ربي). ومثال آخر، قول علي كرم الله وجهه (لم أكن لأعبد ربا لم أره). كل هذا يشير إلى معاينة صفاته. فعندما يرى المرء شعاع الشمس من خلال الزجاج أو عبر كوة أو شسئا من هذا القبيل، فله أن يقول: رأيت الشمس بطريق التوسط. (من كتاب سر الأسرار)
انتهت الترجمة
وأعتذر عن أي سوء في الترجمة .. فلغتي على قدها
التوحيد التجريبي .. التوحيد الذوقي .. يعني وحد الله كما شئت من خلال أحاسيسك وتذوقك له ..
ما هذه الترهات الفارغة التي ما أنزل الله بها من سلطان؟
الحمد لله الذي كره إلينا التشيع والتصوف والبدع صغيرها وكبيرها وما اشتملت عليه.